EN QUÈ CONSISTEIX:
L’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat ofereix un servei públic, gratuït, confidencial, neutral i imparcial de resolució de conflictes personals, familiars, veïnals, escolars i comunitaris.
-Tipologia de conflictes que el servei de Mediació i Restauració Comunitària podrà atendre:
- Conflictes familiars (convivencials, de manca de comunicació a la parella o la família, relacions intergeneracionals, cura de persones grans o dependents, entre altres)
- Conflictes veïnals (dificultats de relació, sorolls, higiene, olors, animals domèstics, impagaments, obres de millora, entre altres)
- Conflictes escolars greus (docents, personal no docent, famílies i alumnat): bullying, ciberbullying, consum i subministrament de tòxics il·legals, comportaments d'odi i discriminació, actes vandàlics, entre altres.
- Conflictes comunitaris (intergeneracionals, interculturals, per usos antagònics dels espais públics, per infraccions a les normes quan aquestes permetin la praxis restaurativa alternativa a la sanció administrativa, o també en el si d’una entitat, associació o fundació, d'un espai laboral, entre persones usuàries i proveïdores de serveis o comerços habituals o propers, entre altres)
- Qualssevol altres conflictes de caràcter privat judicialitzables que es caracteritzin perquè s’hagi trencat la comunicació personal entre les parts, si aquestes han de continuar mantenint relacions personals en el futur i si la disputa pot incidir desfavorablement sobre la convivència.
-Conflictes que explícitament resten exclosos de l'àmbit d'actuació del servei de Mediació i Restauració Comunitària:
- Conflictes a l’àmbit penal, excepte a requeriment i en suport dels òrgans de l'administració de justícia.
- Conflictes on una de les parts en conflicte sigui l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat o alguna altra administració publica.
- Conflictes laborals.
- Conflictes en matèria de consum, excepte si l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor hi deriva algun conflicte de comerç de proximitat que afecta l’àmbit de les relacions entre persones que han de continuar cohabitant en el medi urbà immediat.
- La intermediació entre entitats bancàries o societats immobiliàries i persones subscriptores de préstecs hipotecaris o amb deutes impagats, casos dels quals s'ocupa l'Oficina municipal d'intermediació.
- Conflictes d’interessos particulars, en l’àmbit del dret privat, en especial del dret de família (separacions i divorcis; herències, entre altres), quan, per les seves implicacions i complexitats jurídiques o econòmiques, i en funció també de la seva escassa projecció sobre la convivència entre persones al municipi, el Servei de Mediació i Restauració Comunitària els valori com a derivables al Centre de Mediació de Catalunya.
- La teràpia de suport psicològic.
- L’assessorament jurídic.
QUI HO POT SOL·LICITAR/REQUISITS A COMPLIR:
Les prestacions del SMRC són gratuïtes i accessibles a totes aquelles persones físiques i jurídiques que les sol·licitin de manera voluntària i lliure, en els termes següents:
- Poden accedir a les prestacions de gestió positiva del conflictes del SMRC les persones físiques i jurídiques que tinguin capacitat i un interès legítim en la disputa, al marge del seu lloc de residència, sempre que el conflicte tingui lloc al municipi de Sant Boi de Llobregat.
- Igualment, aquelles altres persones que resideixin a Sant Boi de Llobregat i siguin parts d'un conflicte que s'hagi originat en una altra població, quan es tracti de restablir la normalitat en les seves relacions quotidianes i prevenir possibles alteracions de la convivència al nostre municipi.
- Les persones menors d'edat podran demanar aquesta prestació, en tot cas, a partir dels 14 anys d'edat. Per sota d'aquesta edat, el SMRC podrà atendre aquelles peticions formulades per persones menors que mostrin de manera evident prou coneixement per entendre i fer-se entendre en l'ordre de què es tracti. En tots els supòsits, serà necessària l'autorització dels representants legals. En els conflictes escolars el límit d'edat esmentat quedarà sense efecte.
DOCUMENTACIÓ NECESSÀRIA:
Facilitar les dades identificatives.
Exposar breument els fets.
Aportar documentació que pugui ser d’utilitat per a la intervenció o consulta.
QUAN ES POT SOL·LICITAR:
Per a resoldre conflictes personals, familiars, escolars, veïnals o comunitaris, en qualsevol moment. Si existeixen procediments judicials o administratius en curs, el servei de Mediació i Restauració Comunitària valorarà si pot o no acceptar la petició.
PREU:
Sense cost.
TERMINI DE RESOLUCIÓ:
La seva durada màxima serà de 4 mesos comptats a partir de la data de recepció de la sol·licitud al Servei de Mediació i Restauració Comunitària.
ON SOL·LICITAR-LO:
Tramitació electrònica a través del formulari de "Sol·licitar Tràmit".
Sol·licitar Tràmit
Aquesta informació té caràcter divulgatiu i no recull el contingut íntegre de la normativa corresponent.
Vàlid des de: 04/22/2021